Drone
Fik en gammel drengedrøm opfyldt i 2021 - en drone - at kunne bevæge sig i et 3D univers - at se hvad der er bag skoven - at sætte sig ind i 1000 ting omkring det at flyve og andre 1000 ting om det at fotografere
Valget blev en Mavic 2 Zoom - en af high end hobby dronerne i 2020 og frem et par år https://www.dji.com/dk
Da vi er omringet af træer fandt jeg Zoom funktionen nyttig - ikke mere end 2 x optisk zoom - men alligevel, det betyder at det er muligt at holde afstand og dog komme tættere på. At kollidere med et træ i 25 meters højde vil være ensbetydende med at skulle investere i en ny drone
😣
Dronen kan "se" op, ned, frem, tilbage og højre venstre og dermed advare/nægte at flyve videre hvis der en genstand er i vejen.Ikke en funktion jeg tester med overlæg. Men skulle jeg en dag være uforsigtig, satser jeg på den "redder" mig.
Er den ved at løbe tør for batteri, vender den automatisk hjem (Return to home)
Det samme, hvis forbindelsen mellem fjernbetjening og dronen mistes.Dog med den undtagelse af en forprogrammeret flyvning - der kan turen gøres færdig uden forbindelse mellem drone og fjernbetjening.
Det samme hvis man trykker på RTH på fjernbetjeningen
Den har en flyvetid på ca. 30 minutter, afhængig af flyvningens karakter.
Max hastighed 70 km i timen.
Teoretisk rækkevidde 8 km mellem fjernbetjening og drone. (man må ikke flyve længere væk end man kan se dronen - sikkert mindre end 500 meter ved fri udsyn)
I dag kræves at droneføreren registreres og har taget relevante certifikater, før der flyves. (afhængig af dronens vægt)
Dronen skal være ansvarsforsikret.
Samtlige flyvninger logges med dato, tidspunkt og rute - der er intet overladt til tilfældighederne.
Dronen kan flyves manuelt via fjernbetjening eller dronen kan flyve forprogrammerede ruter. Sidstnævnte flyvning startes via fjernbetjeningen.
De forprogrammerede ruter kan i mange tilfælde laves på en Pc/Mac - i Webudgaven af de benyttede programmer eller f.eks. i Google Earth og derfra eksporteres til fjernbetjeningen / dronen.
Den programmerede rute kan "flyves"/simuleres i Google Earth eller i det program det er udviklet i "på et Google Earth lag eller lignende lag"
Batterierne i sådan en drone er specielle. Oplader man alle sine batterier (jeg har 3), så de er klar i tilfælde af godt vejr - så skal det gode vejr ikke lade vente på sig. I batterierne er indbygget en funktion, der vil begynde at aflade batterierne i løbet af få dage. Det giver længere levetid og med en pris pr batteri > 1000 kr er det noget der skal tages hensyn til. Antal dage før afladningen begyndes kan programmeres i de enkelte batterier.https://www.godrone.dk/drone-batterier-hvad-du-boer-vide/
Hvad har jeg lært her efter godt 200 km flyvning.?
Flyv ikke for tæt på jorden. Ved højder under en meter til jorden risikerer man at de "automatiske" landings procedure slår til og dronen vil pludselig lande med fare for propellerne går i græs, grene og lignende forhindringer. På en Mavic 2 Zoom er benene så korte, at propellerne kun er få cm over jorden.
Tro ikke at du kan stå på mange meters afstand og styre dronen sikkert omkring et emne, træ, gren og lignende.
Godt nok ser vi verden i 3 D - men at bedømme 2 legemer indbyrdes afstand 10 meter væk er meget svært.
Dronens sikkerheds system 360 grader horisontal og vertikal er godt, men ikke fuldendt. Så sats på sikker flyvning.
Kan drille hvis du ønsker at gribe lande dronen eller står ved siden af et objekt når der skal landes.
Flyv hjem i god tid, før batteri indikatoren nærmer et kritisk niveau.
Er du fløjet hjemmefra i modvind kan du risikere at dronen løber tør før den når hjem.
Ellers vil dronen selv forsøge at lande og da den ikke 100% rammer afgangs stedet, kan det gå galt.
Specielt med de korte ben en Mavic 2 er forsynet med.
Jeg overtager altid styringen af selve landingen, hvis jeg er lettet klods op og ned af en bygning - men letter dronen indenfor en cirkel af fri plads på 2 - 3 meter i diameter - også i højden. Ja så får den selv lov og den lander faktisk indenfor ganske få cm nøjagtighed hver gang. Men er man glad for sin drone, følger man altid en autolanding med øjnene, skulle noget gå galt.
Frostgrader, vinter, tåge
Is krystaller i tåge kan tage pynten af propellerne. Det kan koste en drone livet.
Minus 10 grader skulle dronen være godkendt til. Jeg har dog en enkelt gang, oplevet at skulle styre den hjem i frostgrader, manuelt, uden at få billede fra kameraet. Måske een af grundene til at man altis skal kunne se dronen, (VLOS) Visual line of sight